Vi er spesialister på regnskapstjenester for ideell bransje!
De fleste av våre kunder tilhører ideell sektor. Dette inkluderer både organisasjoner og foreninger, stiftelser og aksjeskelskap tilknyttet disse.
For denne bransjen er det ofte spesielle krav til hvordan regnskapet skal føres, hva og hvordan det skal rapporteres til årsmøter, styrer, donorer, myndigheter osv.
Vi vet at det er ekstra viktig for foreninger og ideelle organisasjoner at mest mulig av midlene går til formålet. Vi tilbyr derfor reduserte priser for kunder innen denne bransjen.
Accurat
Vi hjelper deg
med økonomirådgivning, prosjektledelse, risikostyring og
regnskap
Vi er en liten gjeng på åtte engasjerte økonomer, prosjektledere og regnskapsførere som har spesialisert oss på å jobbe med foreninger, ideelle organisasjoner og bistandsorganisasjoner.
I tillegg til regnskaps- og kontrollertjenester har vi lang erfaring med risikostyring og håndtering av risiki, oppfølging av prosjekter og partnere i utlandet, rutineutvikling og kapasitetsbygging, budsjettering, rapportering til donorer, organisasjonsgjennomganger og korrupsjonsforebyggende tiltak.
Organisasjonsgjennomganger / partner assessments
Accurat tilbyr lokal oppfølging av bistandspartnere i utlandet med fokus på finans, antikorrupsjon og risikostyring. Vi utfører oppdrag som blant annet due diligence, risikovurdering, prosjektmonitorering og gjennomgang av partners forvaltningskapasitet, med særlig fokus på overholdelse av kravene fra Norad og UD.
Alle oppdrag utføres av konsulenter med lang erfaring med norsk bistandsforvaltning. Vi har både norske og utenlandske konsulenter som dekker følgende språk: Engelsk, Fransk, Spansk og Swahili.
Alle oppdrag utføres av konsulenter med lang erfaring med norsk bistandsforvaltning. Vi har både norske og utenlandske konsulenter som dekker følgende språk: Norsk, Svensk, Engelsk, Fransk, Spansk, Swahili og Basha. Vi har regionale kontorer i Kenya og Malawi, samt tilknyttede konsulenter i Burundi, Sør-Afrika, Zambia og Malawi samt Guatemala, i tillegg til åtte Oslo baserte konsulenter og to i Sverige.
Vi har utviklet egne verktøy som dekker følgende områder:
- Organisasjon og ansatte
- Myndighetsrapportering
- Regulatoriske krav
- Budsjettering og planlegging
- Internkontroll og økonomiforvaltning
- Finansiell rapportering
- Anleggsmidler, innkjøp og logistikk
- Antikorrupsjon
På partnerbesøk i Etiopia i januar 2023.
Gjennomgangene gjøres lokalt hos partner, og tar vanligvis 3 dager. Dersom din organisasjon har egne verktøy for denne type gjennomganger kan disse også brukes.
Ta gjerne kontakt for å få en vurdering om en partnergjennomgang lar seg gjøre i det landet og/eller regionen din partner opererer i!
FORBEDRING AV INTERNE RUTINER OG PROSEDYRER
Vi har tidligere utviklet rutiner og prosedyrer for due diligence av nye partnerorganisasjoner, både i organisasjoner hvor vi tidligere har arbeidet og i forbindelse med konsulentoppdrag for andre bistandsorganisasjoner.
Et eksempel på et verktøy vi har utviklet for bistandsorganisasjonene vi jobber med er «partner assessment tool».
Det er naturlig nok den finansielle og forvaltningsmessige delen av en due diligence/organisasjonsgjennomgang vi har hatt fokus på, så dersom verktøyet også skal omfatte og inkludere de mer programmatiske aspektene ved en due diligence, må verktøyet utvides og tilpasses for dette.